1.11. Semnalizarea rutieră: Marcaje

Marcajele servesc la organizarea circulaţiei, avertizarea sau îndrumarea participanţilor la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreună cu alte mijloace de semnalizare rutieră pe care le completează sau le precizează semnificaţia. Au, de obicei, culoarea albă. Cele temporare sunt galbene.

Marcajele longitudinale

Marcaj de separare a sensurilor de circulaţie format dintr-o linie discontinuă simplă.

Marcaj de delimitare a părţii carosabile cu linie discontinuă.

 

Marcaj de separare a sensurilor de circulaţie format dintr-o linie continuă simplă.

Marcaj de delimitare a părţii carosabile cu linie discontinuă.

Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă simplă sau dublă interzice trecerea cu vehiculul peste el. Dacă o asemenea linie separă sensurile de circulaţie, se interzice trecerea pe partea opusă sensului de mers.

  Marcaj de separare a sensurilor de circulaţie format dintr-o linie continuă dublă. Se aplică pe drumurile cu cel puţin două benzi de circulaţie pe sensul de deplasare.

Marcaj de delimitare a părţii carosabile cu linie discontinuă.

Marcaj de delimitare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens cu linie discontinuă.

  Marcaj de separare a sensurilor de circulaţie format dintr-o linie continuă, dublată de una discontinuă. Marcaj de delimitare a părţii carosabile cu linie continuă.

În cazul marcajului mixt de separare a sensurilor de circulaţie, o linie continuă dublată de una discontinuă, se va respecta semnificaţia liniei celei mai apropiate de vehicul în sensul de deplasare.

Delimitarea extremităţii părţii carosabile prin linie continuă are caracter de interzicere a încălcării ei.

Marcaj pentru benzi cu circulaţia reversibilă. Benzile cu circulaţie reversibilă sunt dispuse lângă axul drumului şi sunt materializate prin linii duble discontinue. Sunt însoţite permanent de semnale luminoase care precizează modul de folosire a acestora.

 

 
Marcaj pentru drumuri cu zonă verde separatoare.

Marcaj la apropierea de o intersecţie.

Marcaj pe o bandă de decelerare. Banda de decelerare se foloseşte pentru executarea virajului la dreapta de pe un drum prioritar sau de pe o autostradă. La executarea virajului la dreapta, conducătorii de vehicule fiind obligaţi să circule cu o viteză care să nu depăşească 30km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora, ar stânjeni circulaţia celorlalte vehicule.

Banda de accelerare se materializează pentru crearea posibilităţii pătrunderii pe artere intens circulate, prevăzute cu mai multe benzi de circulaţie, prin viraj la dreapta.

Această bandă creează posibilitatea conducătorilor de vehicule să poată efectua schimbarea benzii de circulaţie, fără a stânjeni în deplasare vehiculele care circulă pe banda respectivă. Înainte de a intra pe banda prioritară, situată lângă acostament, conducătorii de vehicule trebuie să semnalizeze şi să se asigure că intrarea se face fără pericol pentru vehiculele care circulă pe acea bandă, ţinând cont de poziţia şi viteza de deplasare a acestora.

 

Marcajul benzii suplimentare pentru vehicule lente.

Avertizarea conducătorilor de vehicule despre apropierea de o bandă destinată vehiculelor lente se realizează prin indicatorul cu aceeaşi semnificaţie, uneori fiind precedat de o tăbliţă adiţională care indică şi distanţa până la bandă.

Banda suplimentară pentru vehicule lente se materializează prin marcaj longitudinal, în general în situaţia drumurilor în rampă, pentru fluidizarea circulaţiei, atunci când pe sectorul de drum respectiv circulă şi vehicule lente.

Marcajul benzii de stocaj pentru virajul la stânga.

Banda de stocare se materializează în zona de preselecţie pentru executarea virajului la stânga, în scopul creerii posibilităţii vehiculelor care virează la stânga să oprească şi să acorde prioritate vehiculelor care circulă din sens opus.

Marcajele transversale

Marcaj de oprire. Înaintea marcajului ce însoţeşte indicatorul “Oprire” se poate aplica pe partea carosabilă inscripţia “STOP”.

Se oprește fără a depăși linia transversală.

  Marcaj de cedarea trecerii. Înaintea unei asemenea linii se poate aplica pe partea carosabila un marcaj sub formă de triunghi, având o latură paralelă cu linia discontinuă, iar vârful îndreptat spre vehiculul care se apropie.
Pe autostrazi, pe drumurile expres şi pe drumuri naţionale deschise traficului internaţional (E), la extremităţile părţii carosabile, se aplică marcaje rezonatoare (la călcarea acestor benzi roțile fac zgomot), pentru avertizarea conducătorilor de autovehicule la ieşirea de pe partea carosabilă.
  Marcajul transversal constând din linii paralele cu axul drumului indică locul pe unde pietonii trebuie să traverseze drumul. Aceste linii au lăţimea mai mare decât a oricăror alte marcaje.
Marcaj de traversare pentru pietoni si biciclisti.

Marcajul transversal constând din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic faţă de axul drumului, indică locul destinat traversării părţii carosabile de către biciclisti. Este însoţit de indicatorul “Atenţie biciclişti”.

Marcaje diverse

Marcajele de ghidare au rolul de a materializa traiectoria pe care vehiculele trebuie să o urmeze în traversarea unei intersecţii ori pentru efectuarea virajului la stânga, fiind obligatoriu a se realiza în cazul în care axul central ori liniile de separare a benzii de circulaţie nu sunt coliniare.

Marcaj de ghidare la traversarea unei intersecţii.

Marcaj de ghidare în intersecţii.


Marcaj pentru spaţii înguste.

Marcaj la îngustarea drumului cu o bandă pe sens.


Marcaj pe drum cu trei benzi pentru alocarea alterenativa a doua benzi pentru unul sau celalalt sens de circulatie.

Spaţii interzise circulaţiei. Marcajul aplicat în afara benzilor, format din linii paralele, înconjurate sau nu cu o linie de contur, delimitează spaţiul interzis circulaţiei.

Marcajul format dintr-o linie în zigzag semnifică interzicerea staţionării vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat.

Marcajul prin linie continuă galbenă aplicat pe bordura trotuarului sau pe banda de consolidare a acostamentului, dublând marcajul de delimitare a părţii carosabile spre exteriorul platformei drumului interzice staţionarea vehiculelor pe acea parte a drumului. Când o asemenea linie însoţeşte un indicator de interzicere a staţionarii, aceasta precizează lungimea sectorului de drum pe care este valabilă interzicerea.

Banda delimitată printr-un marcaj longitudinal format din linii continue, pe care este aplicat şi un marcaj simbolizând o anumită categorie sau anumite categorii de vehicule, marcajul benzii rezervate mijloacelor de transport persoane delimitează banda rezervată circulaţiei acelei sau acelor categorii de vehicule.

Linia în zigzag completată cu înscrisul “BUS” sau “TAXI” poate fi folosită pentru semnalizarea staţiilor de autobuze şi troleibuze, respectiv taximetre.

Locuri de parcare.

 

Marcaje laterale

Marcaje pe ziduri de sprijin şi pe infrastructurile pasajelor inferioare.
Marcaje la pasaje care nu auasigurat gabaritul de înălţime.

Marcaje pe coronamentele podeţelor.


Marcaje pe parapete

Marcaje pe borduri.

Marcaje de interzicere a depăşirii în unele curbe deosebit de periculoase.
 
Marcaj de reducere a vitezei înaintea unor curbe deosebit de periculoase.
 
Săgeţi de revenire pe banda aferentă de mers.

Săgeata de repliere care este oblică faţă de axul drumului, aplicată pe o bandă sau intercalată într-un marcaj longitudinal format din linii discontinue, semnalizează obligaţia ca vehiculul care nu se află pe banda sensului indicată de săgeată să fie condus pe acea bandă.

 
Marcajul sub forma unei sau unor săgeţi, aplicat pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obligă la urmarea direcţiei sau direcţiilor astfel indicate.

Marcajele, cum sunt: săgeţile, inscripţiile, liniile paralele sau oblice, pot fi folosite pentru a repeta semnificaţia indicatoarelor sau pentru a da participanţilor la trafic indicaţii care nu le pot fi furnizate, în mod adecvat, prin indicatoare.

One thought on “1.11. Semnalizarea rutieră: Marcaje

  1. Felicitari pentru site, e foarte bine documentat pe partea de marcaje rutiere. Pentru detalii exacte puteti consulta standardul SR 1848-7, care reglementeaza exact formele si dimensiunile marcajelor, precum si unde se aplica.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s