CIRCULAŢIA ÎN INTERSECŢII ŞI PRIORITATEA DE TRECERE

Prin intersecţie se înţelege locul de întâlnire a două sau mai multor drumuri publice indiferent de unghiul sau unghiurile facute cu axele acestora.
După forma geometrică cele mai răspândite sunt intersecţiile în formă de cruce, de T, de Z, de X şi intersecţiile în sens giratoriu.
Din punct de vedere al dirijării circulaţiei există intersecţii dirijate şi nedirijate. O intersecţie poate fi dirijată prin semnalele poliţistului, semafor electric sau indicatoare rutiere.
Singurele 3 indicatoare care transformă intersecţiile din nedirijată în dirijată sunt Oprire, Cedează trecerea şi Drum cu prioritate.
Cu 50 metri înaintea de colţul intersecţiei este zona de preselecţie, zonă în care conducătorii de vehiculele trebuie să fie încadraţi pe rândul sau banda corespunzătoare direcţiei de mers dorită. Când circulaţia se desfăşoară pe benzi, conducătorii de vehicule vor respecta semnificaţia indicatorului şi a marcajelor existente în zona de preselecţie.
Când circulaţia se desfăşoară pe rânduri, cei care virează la dreapta se vor încadra pe rândul din dreapta. Virajul la dreapta se execută de la bordură la bordură. Cei care virează la stânga se vor încadra pe rândul din stânga (de la ax la ax).
Cei care se desfăşoară pe direcţia înainte se pot încadra pe oricare dintre rânduri.
Excepţie la strada cu sens unic, cei care virează la stânga, se vor încadra lângă bordura din stânga.

Trecere la nivel cu cale ferată
Indiferent de timpul trecerii, cu 50 metri înainte de calea ferată, toate manevrele sunt interzise. La semnalul agenţilor de cale ferată, suntem obligaţi să oprim.
Trecerile la nivel cu calea ferată nepăzite sunt semnalizate cu indicatoare în cruce. Trecerile la nivel cu cale ferată nepăzite sunt semnalate cu barieră sau semibarieră şi semnal luminos.
Barierele obturează ambele sensuri de circulaţie, actionarea lor fiind manuală, iar semibarierele obturează un singur sens de circulaţie şi sunt acţionate automat.
Când barierele sau semibarierele sunt ridicate, putem traversa calea ferată cu viteză redusă. Din momentul în care acestea au început să coboare, sau le găsim coborâte, suntem obligaţi să oprim.

Circulaţia în intersecţiile nedirijate
În intersecţiile nedirijate, depăşirea este interzisă. Toţi conducătorii de vehicule sunt obligaţi să reducă viteza.
Pe timpul nopţii conducătorii de autovehicule vor semnaliza prin schimbarea alternativă a luminilor farurilor (fază lungă – fază scurtă).
În intersecţiile nedirijate vom aplica regula priorităţii de dreapta şi regula priorităţii speciale de trecere.
Punctul de conflict este punctul de intersectare sau de suprapunere a direcţiilor de mers a două vehicule.

Circulaţia în intersecţii dirijate
În intersecţiile dirijate, depăşirea este permisă. Sunt obligaţi să reducă viteza cei care virează la stânga sau la dreapta.
Când intersecţia este dirijată prin semnalele poliţistului, toţi conducătorii de vehicule şi pietonii vor respecta semnalele poliţistului.
Când intersecţia este dirijată prin semafor electric în funcţiune, vom respecta culoarea semaforului electric.
Intersecţii dirijate cu indicator rutier
Identificăm drumul cu prioritate, identificăm vehiculele care sunt pe drumul cu prioritate şi direcţia lor de deplasare. Acestea vor circula primele prin intersecţie.
Soluţionarea punctului de conflict se face aplicând regula priorităţii de dreapta sau regula priorităţii speciale de trecere. Ultimele vor circula prin intersecţie, vehiculele care sunt pe drumuri sau drumurile fără prioritate.
Sunt situaţii când în intersecţie drumul cu prioritate îşi schimbă direcţia. În acest caz sub indicatoare vor fi montate semne adiţionale care reproduc forma geometrică a intersecţiei iar cu o linie groasă va fi trasat drumul cu prioritate.

Leave a comment