1.1. Drumul public

Drumul public este calea de comunicație terestră, cu excepția căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal și rutier, deschisă circulatiei publice. Drumurile care sunt închise circulaţiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscripţii vizibile.

Părți componente

  • partea carosabilă – porțiunea din platforma drumului destinată circulației vehiculelor; un drum poate cuprinde mai multe părți carosabile complet separate una de cealaltă printr-o zonă despărțitoare sau prin diferență de nivel
  • acostamentul – fâșia laterală cuprinsă între limita părții carosabile și marginea platformei drumului; este specific drumului public din localitățile rurale și este destinat circulației pietonilor sau a animalelor precum și pentru oprirea sau staționarea voluntară a vehiculelor
  • șanțurile sau rigolele – amenajarea laterală dispusă la marginea platformei drumului;
  • trotuarul – spațiul din partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabilă prin diferență sau fără diferență de nivel, destinat circulației pietonilor.


Orice drum are două sensuri (dus și întors) sau un singur sens (sens unic). Fiecare sens poate avea una sau mai multe benzi.

Axul drumului este o linie imaginară sau un marcaj care departe cele două sensuri de circulație. Marcajul poate fi discontinuu, continuu sau mixt. Există cazuri în care axul drumului coincide cu mijlocul drumului cu axa de simetrie.  
Drumul în aliniament este drumul în linie dreaptă.  
Drumul în curbă este segmentul de drum cuprins între două drumuri în aliniament.
Drumul în palier este drumul în același plan.
Drumul cu declivități este:

  • în rampă când urcăm
  • în pantă când coborâm

Categorii de drumuri

1. Drumuri de Interes Național
Autostrada – drum național de mare capacitate și viteză, rezervat exclusiv circulației autovehiculelor, care nu servește proprietăți riverane, prevăzut cu două cai unidirecționale separate printr-o zonă mediană (gard, marcaj, spații verzi, etc), având cel puțin două benzi de circulație pe sens și o bandă de urgență și care nu se intersectează la același nivel cu alte drumuri sau căi ferate.
Manevre interzise pe autostradă: Oprirea, staționarea, întoarcerea, mersul înapoi.
Limita maximă de viteză: 130 km/h

Expres – drum destinat circulației automobilelor, semnalizat prin indicatorul Drum pentru automobile.
Manevre interzise pe drum expres: Oprirea, staționarea, întoarcerea, mersul înapoi.
Limita maximă  de viteză: 100 km/h în afara localităților și 50 km/h în localități

European – drum care face legatura între două sau mai multe state. Bornele kilometrice sunt marcate cu culoare verde.
Manevre interzise pe drumul european: Oprirea, staționarea, întoarcerea, mersul înapoi.
Limita maximă de viteză: 100 km/h în afara localităților și 50 km/h în localități

Național – drum care face legătura între capitală și municipii. Bornele kilometrice sunt marcate cu culoarea roșie.
Limita maximă de viteză: 90 km/h în afara localităților și 50 km/h în localități

Județean – Drumurile de interes județean fac parte din proprietatea publică a județului și cuprind dumuri județene care asigură legătura între reședințele de județ cu orașele, reședințele de comune, stațiuni, obictive turistice, aeroporturi, porturi etc. Bornele kilometrice sunt semnalizate prin culoarea albastră.
Limita maximă de viteză: 90 km/h în afara localităților și 50 km/h în localități

Comunal – asigură legăturile între reședința de comună cu satele componente sau cu alte sate, între orașul cu satele care îi aparțin și cu alte sate. Este semnalizat prin culoarea galbenă pe bornele kilometrice.

Străzile sunt drumuri publice din interiorul localităților, indiferent de denumire: stradă, bulevard, cale, chei, splai, șosea, alee, fundătura, uliță etc.

Drumuri de utilitate privată

  • Sunt administrate de persoanele care le au în proprietate (forestiere, miniere, agricole, etc). 

Banda de circulație: este subdiviziunea londigudinală a părții carosabile, delimitată prin marcaje rutiere sau nu, cu o lațime suficientă pentru deplasarea unui șir de vehicule. Aceasta poate fi:
- destinată anumitor tipuri de vehicule (ex: autobuz); pe acest tip de banda sunt interzise toate manevrele;
  • destinată vehiculelor lente care din anumite motive nu se pot deplasa cu viteza traficului;
  • banda de accelerare/decelerare – pentru ieșirea/intrarea pe autostrăzi.
  • banda de stocare – pentru oprirea mai multor vehicule, în vederea acordării priorității circulației din sens opus la efectuarea virajului la stânga;
  • cu circulație reversibilă, semaforizate, delimitate cu marcaj cu linie dublă discontinuă, destinate circulației fie într-un sens fie în celălalt, în funcție de intensitatea traficului;
  • de urgență – banda din dreapta de pe autostradă, destinată staționării autovehiculelor în cazuri justificate, precum și circulației autovehiculelor cu regim prioritar aflate în misiuni de urgență.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s